Para ulama' berbeda pendapat mengenai hukum melakukan ibadah
korban. Ia terbagi kepada dua pendapat, yaitu:
1. Wajib bagi yang mampu. Ini merupakan pendapat Imam Abu
Hanifah, Imam Malik, Rabi’ah al-Ra’yi, al-Auza’i, al-Laits bin Saad, salah satu
dari pendapat Imam Ahmad bin Hanbal dan pendapat ini telah dirajihkan
(dibenarkan) oleh Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah.
Dalil-dalil yang menyokong pendapat ini adalah seperti
berikut:
"Oleh itu, kerjakanlah solat kerana TUHANnmu
semata-mata dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur)." – Surat al-Kautsar: 2.
Jundab bin Abdillah bin Sufyan al-Bajali r.a berkata:
صَلَّى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يَوْمَ النَّحْرِ ثُمَّ خَطَبَ ثُمَّ ذَبَحَ فَقَالَ:
مَنْ ذَبَحَ
قَبْلَ أَنْ يُصَلِّيَ فَلْيَذْبَحْ أُخْرَى مَكَانَهَا وَمَنْ لَمْ يَذْبَحْ فَلْيَذْبَحْ
بِاسْمِ اللَّهِ
Maksudnya: "Nabi s.a.w solat pada hari al-Nahr
(Aidiladha) kemudian berkhutbah lalu menyembelih (bintang) korbannya lantas
bersabda: Sesiapa yang menyembelih sebelum solat (hari raya Aidiladha),
sembelihlah yang lain sebagai penggantinya dan sesiapa yang belum menyembelih
maka sembelihlah dengan nama ALLAH." – Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahih
al-Bukhari, hadis no: 985.
Perintah Rasulullah s.a.w agar mengulangi ibadah korban jika
ia dilakukan sebelum solat hari raya Aidiladha menunjukkan ia termasuk perkara
wajib. Jika tidak, sudah pasti baginda tidak akan memerintahkan agar
penyembelihan diulangi.
Menurut Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w telah bersabda:
مَنْ كَانَ لَهُ سَعَةٌ وَلَمْ يُضَحِّ
فَلاَ يَقْرَبَنَّ مُصَلاَّنَا
Maksudnya: "Sesiapa yang memiliki kemampuan (keluasan
rezeki) dan tidak menyembelih, maka jangan dekati tempat solat kami." –
Hadis riwayat Imam Ibn Majah di dalam Sunan Ibn Majah, hadis no: 3114
Hadis ini berupa ancaman bagi golongan yang memiliki kemampuan
untuk menyembelih pada hari raya Aidiladha tetapi tidak mengerjakan ibadah
korban. Ancaman berat ini tidak akan dikeluarkan oleh baginda melainkan ia
sebagai bukti mengenai kewajipannya.
Mikhnaf bin Sulaim r.a berkata:
كُنَّا وُقُوفًا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِعَرَفَاتٍ فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ: يَا أَيُّهَا النَّاسُ
عَلَى كُلِّ أَهْلِ بَيْتٍ فِي كُلِّ عَامٍ أُضْحِيَّةٌ وَعَتِيرَةٌ. هَلْ تَدْرُونَ
مَا الْعَتِيرَةُ؟ هِيَ الَّتِي تُسَمُّونَهَا الرَّجَبِيَّةَ.
Maksudnya: "Kami bersama Rasulullah dan baginda wukuf
di Arafah lalu berkata: Wahai manusia! Sesungguhnya wajib bagi setiap keluarga
pada setiap tahun (mengerjakan ibadah) korban dan ‘atirah. Baginda berkata:
Tahukah kalian apakah ‘atirah itu?. Iaitu yang dikatakan orang Rajabiyah
(kambing yang disembelih pada bulan Rejab)." – Hadis riwayat al-Tirmizi di
dalam kitab Sunan Tirmizi, hadis no: 1438.
Hadis ini jelas membuktikan bahawa ibadah korban dan ‘atirah
itu diwajibkan kepada semua umat Islam yang berkemampuan. Walau bagaimanapun,
hukum bagi ‘atirah telah dimansuhkan. Namun, ia tidak memansuhkan ibadah
korban. Bahkan, kewajipannya masih berterusan hingga sekarang. 2. Sunat atau
sunat muakkad (sunnah yang amat dituntut) bagi yang mampu.
Inilah pendapat jumhur (majoriti) ulama dan pendapat Imam
Syafie r.h. Golongan ini berpegang kepada dalil-dalil seperti berikut:
Menurut Ummu Salamah r.a, Nabi s.a.w telah bersabda:
إِذَا دَخَلَتْ الْعَشْرُ وَأَرَادَ أَحَدُكُمْ
أَنْ يُضَحِّيَ فَلاَ يَمَسَّ مِنْ شَعَرِهِ وَبَشَرِهِ شَيْئًا
Maksudnya: "Jika masuk sepuluh hari pertama Dzulhijjah
dan salah seorang daripada kamu semua ingin menyembelih (haiwan) korban,
janganlah memotong sedikitpun dari rambut dan kukunya." – Hadis riwayat
Muslim di dalam Sahih Muslim, hadis no: 1977.
Dalil ini menunjukkan bahawa ibadah korban tidak wajib
berdasarkan kata-kata baginda 'dan salah seorang antara kamu semua yang ingin'.
Ia menggambarkan kepada kita bahawa baginda memberi pilihan kepada sesiapa
sahaja sama ada untuk menyembelih atau sebaliknya. Seandainya ibadah korban itu
wajib, pasti baginda memberi pilihan kepada seseorang sambil berkata:
“Janganlah memotong rambut dan kukunya sehingga selesai menyembelih haiwan
korban.”
Jabir r.a berkata:
شَهِدْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الأَضْحَى بِالْمُصَلَّى فَلَمَّا قَضَى خُطْبَتَهُ نَزَلَ مِنْ
مِنْبَرِهِ وَأُتِيَ بِكَبْشٍ فَذَبَحَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ بِيَدِهِ وَقَالَ بِسْمِ اللَّهِ وَاللَّهُ أَكْبَرُ هَذَا عَنِّي وَعَمَّنْ
لَمْ يُضَحِّ مِنْ أُمَّتِي
Maksudnya: "Aku menyaksikan bersama Nabi s.a.w solat
Aidiladha di musolla (tanah lapang). Ketika selesai berkhutbah, baginda turun
dari mimbar lalu dibawakan seekor kambing lantas Rasulullah menyembelihnya
dengan tangannya sendiri sambil berkata: Bismillah wallahu Akbar (Dengan nama
ALLAH dan ALLAH Maha Besar). Ini daripadaku dan daripada umatku yang belum
meyembelih." – Hadis riwayat Abu Daud di dalam Sunan Abu Daud, hadis no:
2427.
Selain itu, kata-kata baginda 'ini dariku dan dari umatku
yang belum menyembelih' diungkapkan secara lafaz mutlak dan umum bukan secara
khusus. Bermakna, memadai ibadah ini diwakilkan kepada seseorang sebagaimana
baginda mewakili seluruh para sahabat yang masih belum melakukan korban.
Inilah dalil menunjukkan ibadah korban tidak wajib.
Sekiranya ia wajib, tentu bagi mereka yang meninggalkan ibadah tersebut berhak
dihukum dan tidak memadai baginda mewakilkan korbannya itu kepada seseorang.
Abu Sarihah al-Ghiffari, beliau berkata:
مَا أَدْرَكْتُ أَبَا بَكْرٍ أَوْ رَأَيْتُ
أَبَا بَكْرٍ وَ عُمَرَ كَانَا لاَ يُضَحِّيَانِ – فِي بَعْضِ حَدِيْثِهِمْ – كَرَاهِيَّةَ
أَنْ يُقْتَدَى بِهِمَا
Maksudnya:
"Aku mendapati Abu Bakar atau melihat Abu Bakar dan
Umar tidak menyembelih (haiwan) korban – dalam sebahagian hadis mereka –
khuatir dijadikan ikutan orang terkemudian." – Hadis riwayat al-Baihaqi di
dalam Sunan al-Kubra, jil. 9, ms. 295. Syeikh al-Albani telah mensahihkan
riwayat ini di dalam Irwa’ al-Ghalil, hadis no: 1139.
Seandainya ibadah korban itu wajib, pasti Abu Bakar dan Umar
r.a akan mendahului umat Islam dalam melakukan ibadah korban.
Sebelum membuat rumusan tentang hukum ibadah korban, kita hendaklah
fahami bahawa hukum sunat atau wajib berkaitan sesuatu ibadah hanyalah
berbentuk kajian ilmiah dan bertujuan mengetahui sama ada sesuatu amalan itu
dibenarkan untuk ditinggalkan ataupun tidak sahaja. Namun, bagi mereka yang
mencintai sunnah Nabi s.a.w sekiranya sesuatu amalan itu tsabit daripada
baginda s.a.w mereka akan berusaha bersungguh-sungguh mengerjakannya tanpa
memikirkan sama ada ia wajib atau sunat.
Namun, kedua-dua pendapat tersebut memiliki hujah daripada
baginda s.a.w dan seharusnya kita berlapang dada dalam permasalahan khilafiyah
sebegini.
Syeikh Muhammad al-Amin al-Syingqiti r.h berkata:
"Aku telah meneliti dalil-dalil daripada sunnah
mengenai pendapat yang mewajibkan dan yang tidak mewajibkan ibadah korban.
Menurut pandangan kami, tidak ada satu dalil dari kedua-dua pendapat tersebut
yang kuat, pasti dan selamat dari kritikan sama ada menunjukkan ia wajib atau
tidak…
Yang rajih (tepat) menurutku dalam hal yang tidak jelas
mengenai nas-nas dalam suatu perkara kepada suatu perkara yang lain bahkan
tanpa mempunyai dalil yang kuat dan jelas ialah berusaha sedaya mungkin keluar
dari khilaf dengan melakukan korban apabila mampu. Ini kerana, Nabi s.a.w
bersabda: “Tinggalkanlah perkara yang ragu kepada yang tidak ragu.”
Sepatutnya, seseorang tidak meninggalkannya apabila mampu
kerana menunaikannya sudah pasti menghilangkan tanggung jawabnya." – Rujuk
Kitab Adhwaa’ al-Bayaan Fi Idhah al-Quran bil Qur’an karya Syeikh Muhammad
al-Amin al-Syanqiti, jil. 5 ms. 618.
Oleh itu, penulis lebih cenderung kepada pendapat jumhur
(majoriti) ulama kerana mustahil Abu Bakar dan Umar r.a meninggalkan sesuatu
amalan yang wajib apatah lagi mereka berdua merupakan imam yang layak manjadi
ikutan dan kelayakkan mereka telah dijamin oleh Rasulullah s.a.w
Sabda Rasulullah s.a.w:
فَإِنْ يُطِيعُوا أَبَا بَكْرٍ وَ عُمَرَ
يَرْتَشُدُوا
Maksudnya:
"Sekiranya mereka semua mentaati Abu Bakar dan Umar,
pasti mereka mendapat petunjuk." – Hadis riwayat Muslim di dalam Sahih
Muslim, hadis no: 681
0 komentar:
Posting Komentar